Skadeware gjemt i CCleaner, er du berørt?

Publisert: 19.09.2017

CCleaner er forkortelse for Crap Cleaner. Oversatt til norsk blir det noe slikt som skrot renser. Programmet er svært nyttig til å fjerne uønskede filer som ligger igjen på datamaskinen etter forskjellige operasjoner. De fleste av disse filene kan slettes, og det er nettopp der hvor CCleaner har gjort en svært god jobb med å finne disse. Programmet har også et par andre nyttige funksjoner for å rydde og å gjøre din pc raskere. I tillegg har det også vært gratis for private å bruke. Bare fryd å gammen altså. Men.. det var før.
For nå er deres servere blitt hacket og CCleaner blitt infisert av noe som kalles malware. Malware er på linje med virus, du ønsker absolutt ikke å ha det på din maskin. Når malwaren finnes på maskinen leter den opp en mengde informasjon på maskinen som den så sender til en server som står å tar i mot. I tillegg lager den et sikkerhetshull som gjør at kommandoer kan kjøres på din maskin, OG at andre programmer kan lastes opp og kjøres uten ditt samtykke. Du er mao. helt overlatt til kjeltringenes forgodtbefinnende. I en hel måned har denne skadevaren vært tilgjengelig for de som laster ned programmet, og det har heller ikke blitt oppdaget av antivirus programmer som folk har installert fordi det var signert med gyldige signaturer.
 
Det var Cisco Talos som oppdaget infeksjonen mens de beta testet egen ny programvare. Det var mistenkelig trafikk som trigget deres systemer og ledet til identifiseringen av skadevaren.
 
Piriform som lager CCleaner har i følge dem selv klart å stoppe serveren, sammen med Amerikanske myndigheter, som mottar informasjonen som skadevaren sender. Dermed påstår de at brukerne er trygge selv om de ikke kan garantere dette. Det festlige oppe i det hele er at det er Avast som er kjent for sine gode antivirusprogrammer som nå eier Piriform etter at de ble kjøpt opp nylig. Kanskje litt pinlig for et slikt selskap, men det beviser at ingen er 100% trygge for hacking og infeksjoner.
 
Det du trenger å gjøre: Først må du enten avinstallere eller oppdatere din versjon av CCleaner. Dersom du likevel ikke føler deg trygg må du skanne igjennom maskinen etter infeksjoner med et eller flere gode verktøy. Flere sikkerhetseksperter anbefaler å gå så langt som å installere din datamaskin på nytt. Da er det lurt å ha en backup liggende.
 
Det er versjonen 5.33.6162 og CCleaner Cloud 1.07.3191 som dette gjelder. De utkom den 15. august og ny verjson kom 12.september. Det betyr at det i tidsrommet mellom er fare på ferde om du installerte eller oppdaterte da. Se nøye på versjonsnummeret som står under navnet opp til venstre. Ønsker du å oppdatere se nederst til høyre.
 
Vi i Prosite.no har selv en maskin som hadde den omtalte versjonen. Vi har selvfølgelig oppdatert, og maskinen gjennomgår nå omfattende scanninger og tester for å se om det finnes spor etter flere "følgeproblemer". 
 


HSV fotball i ny drakt

Publisert: 23.06.2017

Vi gratulerer HSV Fotball med en nettside som fremstår i ny og moderne drakt.

Klubben ønsket seg nettsider som var tilgjengelig fra mobiltelefon og flere andre skjermer. De ønsket også å revitalisere nettsiden med fokus på god formidling.

I samarbeid med klubben har vi ryddet opp i sider og struktur for å forenkle. De har nå sider med god struktur som det er lett å finne frem i. 


MITCH Teeright

Publisert: 06.06.2017

MITCH Teeright er et nytt produkt for den som golfer mye og er på jakt etter det perfekte slaget. Da gjelder det å tenke på detaljene. Med dette produktet får man alltid golfballen i samme høyde og kan lettere gjenta det samme gode slaget hver gang.

Prosite.no AS har i samarbeid med kunden laget nettsider som har et klart og tydelig budskap. Kunden ønsker et internasjonalt publikum og siden er derfor laget på engelsk. 

Vi har tatt produktbilder i vårt fotostudio og tilpasset dette til bruk på nett og i øvrig matriell. 

Besøk siden her: www.mitchteeright.com

Som eier av flere domenenavn er også disse videresendt til hoveddomenet slik at all ønskelig trafikk er konsentrert et sted. Eks. www.mitch.no 


Lions Vestby kunstutstilling

Publisert: 02.05.2017 Oppdatert: 03.05.2017

Lions Vestby store årlige kunstutstilling er svært viktig for Vestbyklubben. Dette er et arrangement som er godt synlig lokalt i bygda og på østlandet for de som setter pris på kunst og formidling. Her deltar mange forskjellige kunstnere med sine verk, og de besøkende kan få hilse på flere kunstnere og velge seg ut kunstverk de kan utsmykke sine hjem med. En del av inntektene går da til Lions slik at de kla fortsette med sine gode gjerninger. Lions gode gjerninger finner man på flere områder. Internasjonalt har de engasjert seg i et øyehelseprogram i Uganda. Nasjonalt jobber Lions mye med å hjelpe svake grupper og er sterkt inne i flere forebyggende tiltak som samfunnet nyter godt av. Et av de er "Det er mitt valg" som nå er i gang på vestbyskolene. Andre tiltak retter seg mot å hjelpe eldre i forskjellige situasjoner.

Visste du forresten at når du gir til Lions går gaven uavkortet til deres hjelpearbeide? Medlemmer av Lions betaler en kontigent som finansierer møter, materiell og "lokale" kostnader mens innsamlede midler kun kan brukes til hjelpeprosjekter.

Prosite.no ved Trond Larsen "deltar" derfor med å gi Lions i Vestby Kunstutstilling oppdaterte moderne nettsider som også kan brukes på mobil. Vi er også engasjert i Fotokonkurransen som har sin "premiere" ved premieutdelingen under kunstutstillingen. 

Nettadressen til Lions Vestby Kunstutstilling er www.vestbykunst.no
Besøk gjerne siden, les om kunstnerne. Sett av datoen til å besøke utstillingen på Vestby Videregående skole.


Har du sikret verdiene dine?

Publisert: 17.04.2017

Hva som er dine verdier kan bare du avgjøre. Men all erfaring sier at det å ta vare på sine data i mange tilfeller er essensiellt for de fleste. Data er her økonomiske papirer, bilder, databaser og dokumenter, egentlig alt som ikke så lett kan reproduseres og som bare finnes i din datamaskin. Vet du hva du har der, og hva du bør ta vare på?

Hvis uhellet er ute og det brenner er det for sent å løpe inn i en brennende bygning eller å få ut sine data. Er du ikke forberedt kan resultatet være total data tap.

Det er ikke bare brann du trenger å sikre deg mot. Et helt ordinært datakræsj, virus, løspengekryptering(virus), tyveri eller uhell som gjør ubotelig skade på ditt utstyr. Det er flere klare farer i dagens it situasjon. Ikke minst som nevnt virus og ondsinnede angrep er noe som inntrer hyppigere enn brann (veit ikke om jeg skal si heldigvis til det...) og det er en svært aktiv front av aktører der ute som gjør at du bør seriøst tenke på å sikre verdiene. 

Hvordan sikrer du verdiene dine og hva skal til?

  1. For å kunne være på den sikre siden MÅ dine data befinne seg på minst 2 lagringsenheter.
  2. Dine data bør også befinne seg på minst 2 separate lokasjoner, i tilfellet brann.
  3. Minst en sikkerhetskopi bør oppbevares frakoblet.

Disse 3 prinsippene er avgjørende for hvor velykket en situasjon kan reddes.  Pkt. 1 fordi en lagringsenhetsom harddisk kan gå i stykker. Pkt. 2 for å sikre mot brann eller uforutsette skader. Pkt. 3. for å beskytte seg mot virus som er i stand til å smitte over på alle tilkoblede enheter.

Hva så med lagring i nettskyen?

Nettskylagring er utrolig praktisk og lett, og jeg benytter meg selv av dette. Men i en virus situasjon er det slik at de fleste nettsky metoder innebærer synkronisering av en mappe på din egen maskin. Ved et virus angrep er en nettsky derfor svært sårbar når noe slikt intreffer. I et tilfelle hadde min kunde masse data på Microsofts One Drive, men alt ble kryptert og det fantes ingen versjonshistorikk. Resultatet ble at alle data var likevel tapt. Med løsninger som f.eks Dropbox finnes det versjonshistorikk, og man kan kjøpe en utvidet løsning. Her kan man ved virusangrep komme bedre ut av det, men vær forberedt på en jobb med å finne rett versjoner. Vet forresten at ved masse slettinger kan man gjenopprette en bestemt hendelse. Mitt råd er derfor ikke å ikke bruke nettsky lagring, men sjekk ut hvordan de håndterer filer og historikk. Hvor lett er det å gjenopprette dine data?  Når uhellet er ute er det for sent å gjøre noe med dette.

Min anbefaling til å sikre sine verdier:

Sørg for å jevnlig ta sikkerhetskopi til en enhet som bringes til en annen lokasjon enn hvor din datamaskin befinner seg. Da mener jeg selvfølgelig en annen bygning også. Bruk gjerne en ekstern harddisk, og ha gjerne 2 stykker som du "roterer" på å bruke. Husk dessuten på å ikke la en slik disk "stå i" til enhver tid, men fullfør sikkerhetskopien og koble den fra. Dette har lav kostnad og er lett å gjennomføre. Bruk gjerne skylagring som umiddelbar sikkerhetskopi, men sørg for å vite hvordan tjenesten fungerer og hva den gir deg. La skylagring aldri erstatte kopi til disk.

For bedrifter med flere ansatte hvor man ønsker sikkerhetskopi av flere maskiner kan dette settes opp med en "server" løsning. Sikkerhetskopi blir da sendt til serveren jevnlig. Så utføres utkopiering på serveren som nevnt over. Da får man samlet dataene og forenklet jobben betraktlig.


Lykke til med din sikkerhet.


Søkeoptimalisering abc

Publisert: 21.02.2017

Meny, lenker og knapper skal alle være av slik at at de kan leses og trykkes på med fingre. Dette er noen Google ser og sjekker. I tillegg er det visse kode som Viewport som leses fra kildekoden som også spiller inn.
God søkeoptimalisering handler i bunn og grunn om å gjøre de rette tingene. De rette tingene er å gjøre godt arbeide fra grunnen av.
  1. Tekst og bilder må være søkbare.
  2. Overskrift ingress, tekst og bilder bør inneholde nøkkelord.
  3. Tekst bør ha lenker med nøkkelord.
  4. Man bør lenke internt så vel som eksternt.
  5. Ikke bruk bilder i stedet for tekst. Husk bildetekst og alt tekst på ALLE bildene.
  6. Oppdater siden jevnlig.
  7. En side bør ha GOD informasjon. 
  8. God informasjon bør spres slik at andre lenker tilbake til deg.
  9. Husk alltid på HVEM som er den besøkende. Siden skal passe for akkurat DEN gruppen.
  10. Sjekk hvilke søkeord som treffer, gjør mer av det, ref pkt. 7
  11. Ikke forsøk med smarte "juks", blir du gjennomskuet blir du strengt straffet av Google.
  12. Det enkleste er ofte det beste, kan du forenkle så gjør det.

Hva slags Facebook feller går du i?

Publisert: 14.02.2017

For, tror du virkelig noen sitter å lager alle de testene og lekene der av ren skjær godvilje? At de gjør dette igjen og igjen med forskjellige vridninger nettopp fordi de synes det er vel anvendt tid, gratis.....

Nei, for det er ikke sånn. Ja, noen sitter å lager de testene, men det er lønnet arbeide som ligger bak. Det er informasjon de er på jakt etter og du er datakilden. For når du går igjennom testen legger du igjen en masse data på hvem du er og gir tilgang til mye av infoen din på din profil. Dette er informasjon som er gull verdt for annonsører på nettet, og dette selges og kjøpes for å kunne gi målrettet markedsføring i beste fall, i verste fall medfører dette små sporingsprogrammet som kan overvåke deg. I tillegg gir testen så morsomme resultater at du deler det, og så ga du de tilgang til vennelista di også.... Vi lever i informasjonsalderen hvor datamining på nettet er stor business. Noen går lenger enn andre.

Nå sier ikke jeg at det er farlig å ta disse testene, men det hadde ikke skadet om du var klar over hvorfor de er der og hva som skjer. Så kan du selv ta avgjørelsen på hvor mye du vil fortelle om deg og hvor tett du vil la noen kikke deg i kortene. Bare tenk på det, har du tatt en 3-4 til 7-8 forskjellige tester, hvor mye tror du ikke de vet når de kobler alle resultatene sammen?


Hva er den mest brukte nettleseren?

Publisert: 02.02.2017

Google Chrome

Den aller mest brukte er som sist Google Chrome. Chrome har økt opp til 57.94%. Det er verdt å merke seg at økningen for Chrome har gått jevnt og trutt oppover det siste året. I mars 2016 var andelen 39,09%.

Internet Explorer / Microsoft Edge

Den store "taperen" er Internet explorer som har gått ned fra 39% i mars 2016 til 19,71% i januar i år. Det er vel ikke riktig å kalle den en taper i denne sammenheng da Microsoft har innstilt utviklingen av denne og den er erklært for usikker. I stedet forsøker Microsoft å få brukerne over på Microsoft Edge som er deres nye nettleser. Dette er en strategi de har jobbet svært iherdig med, og mange mener de er vel ivrige i å presse den på brukerne. Likevel, det ser ikke ut til at den har tatt over brukerne etter Internet Explorer. I mars 2016 var andelene til Edge på 4,32% men den nå i januar er på 5,48%. Den har en økning helt uten tvil og øker sakte men sikkert. Likevel mener jeg at tallene må være svært skuffende for Microsoft når man tar forholdene i betraktning. De har drevet en svært aggressiv kampanje med å få kundene over på Windows 10. Denne kampanjen har vært vellykket, og ikke omdisputert. Tallene for Windows 10 brukere er svært gode, og da burde man tro at dette påvirker brukere av Edge. Samtidig har Microsoft gjort det slik at om du forsøker å bytte til en annen nettleser enn Edge så blir du stoppet underveis og spurt om du virkelig vil bytte, for Edge er en god nettleser. Med disse forholdene tatt i betraktning er tallene svært skuffende for Microsoft.

Firefox

Firefox er en annen "fri" nettleser som har sine faste brukere. Den har en liten nedgang til 11,77% fra 12,22% i desember. Men ser vi på tallene fra mars i fjor har den likevel økt.

Safari

Mac brukerne har nettleseren Safari installert som standard, og dette er en "Mac only" nettleser. Safari synker jevnt og trutt i antall brukere og er nå nede i 3,47%. I mars var tallet på 4,87%.

Opera

Andre nettlesere som den norske Opera har også sunket jevnt og trutt den siste tiden og er nede i 1,64% fra 2,09 i mars i fjor.

Det foregår en kamp om brukerne av nettlesere, og det er ikke uten grunn. Når du bruker en nettleser er du også med på å gi et selskap verdifull kunnskap om hvordan du bruker internett. For en del år siden når nettbruken var "sparsom" var jo slik statistikk ikke så viktig, men i dag snakker vi om markedsverdier med mange nuller. Kunnskap om bruk er salgbar informasjon for annonsering. Det blir derfor interessant å følge med i utviklingen i tid fremover hvordan dette fortsetter. Så langt er Google den store vinneren, og kanskje også de med mest markedsmakt i ryggen. Google presenterte nettopp svært gode tall for sitt selskap og er skikkelig i vinden. Her snakker vi markedsmakt av dimensjoner. Samtidig kan vi lese at Google har fulgt etter Facebook i en mer aggressiv trend på hvordan de bruker søkestatestikk og hvilke sider du besøker til å vise deg annonser. Der hvor de tidligere ikke ville identifisere brukerne er det nå slik at du får annonser direkte basert på hvilke klikk du har gjort. Det er mulig å begrense dette noe, men som de fleste vet er det vanskelig å følge med på hva du sier ja til i dag. Lange "avtaler" og vilkår gjør det vanskelig å følge med.

Nå blir Google nevnt her, men vært ikke i tvil om at det er akkurat det samme som er tilfellet for de andre nettleserne også, ellers ville de hatt liten grunn til å kjempe om andeler for et gratis verktøy.



Kilde:netmarketshare.com

 


Dramatisk fall i søketreff

Publisert: 24.01.2017

Google annonserte det allerede i august i fjor, men likevel har ikke dette trådt i kraft før nå nylig. Det var tirsdag i forrige uke(10.1.2017) at algoritmen ble satt i funksjon.

Hva er det egentlig snakk om?

Det er slik at endel nettsider har valgt å lage popups eller modal vinduer( popups som viser innholdet bak med et sløret filter over) for å fremme produkter og tjenester. Det kan godt beskrives som reklame. Mange irriterer seg over disse da man MÅ svare ja eller nei på å delta i en undersøkelse, nyhetsbrev, kjøp av produkter etc. Google har kommet med 3 konkrete eksempler på dette:

  1. Alle nettsider som har en popup reklame når man klikker på en lenke.
  2. Alle sider som har en fullsidereklame som dekker over innhold.
  3. Alle nettsider som viser en fullsidereklame man må krysset ut for å se innholdet.

Kort fortalt betyr det at alle nettsider på mobil som skjuler innholdet på siden til fordel for en reklame blir nedprioritert.

Det er først og fremst på mobil at Google nevner at dette vil gjelde, men det er helt klart at dette også gjelder i skrivebordsvisning, spesielt siden dagens teknologi gjør at mobil og skrivebordsvisning er sterkt koblet sammen.

Som de selv kaller det: "Helping users easily access content og mobile"

Viktige unntak

Det finnes selvfølgelig unntak for denne funksjonaliteten. Mange av oss tenkte først gangen når vi hørte dette at "Jøss, kan de gjøre dette, Da er jo cookie advarslene ulovlig!", men det er altså ikke tilfellet. Det samme gjelder for login bokser, verifikasjonsbokser (alder etc.) og bannere som bare bruker en fornuftig liten andel av skjermen.

Hva betyr dette for din nettside?

Forhåpentligvis ingen ting. Det kommer selvfølgelig an på hvordan den er satt opp og om du benytter deg av noen av teknikkene over. Google sier at det fremdeles er relavans som er den viktigste kriterien, men at de ønsker at sider med en dårlig leseropplevelse pga popus må taes hensyn til. Vi som utvikler nettsider følger selvfølgelig med på hva som gjelder til enhver tid. Husk at det viktigste du kan gjøre for nettsiden din er ikke "smarte triks", men å levere et godt håndtverk fra A til Å. Det innebærer å arbeide jevnt og trutt med innhold og funksjonalitet uten å ta snarveier (og nå også irriterende popups). Google vil alltid forsøke å gi oss det beste resultatet basert på innhold, brukervennlighet og lesbarhet.

Så da er det bare å fortsette med å lage de beste nettsidene du kan!


Kan ditt nettsted bli utsatt for hacking?

Publisert: 06.01.2017 Oppdatert: 07.01.2017

Det er ikke noe man tenker på så ofte, men hver gang en nettside lastes i nettleseren din, følger det med en god del kode som kjører lokalt på din enhet. Det spiller ingen rolle om det er en pc eller Mac, mobiltelefon eller nettbrett. Når kode kjøres på din pc kan "alt" skje, og alt kan infiseres av virus. 

Prosite.no - Bilde av en hacker i aksjon.Dette er noe produsentene av virus har oppdaget, og man ser stadig oftere at nettsider er med på å distribuere virus fordi siden er infisert. Det er du som eier av et nettsted som er pålagt å vedlikeholde og oppdatere din nettside slik at virus ikke spres via den. Likevel ser vi at stadig flere sider er infisert. En undersøkelse jeg nylig leste påsto at gjennomsnittlig 30 000 nettsider ble infisert daglig. 30 000, det er litt det! Dette skjer fordi mange nettsider er sikret med et altfor dårlig passord, eller at tjenester og funksjoner i sidene har feil eller svakheter som hackerne kan utnytte. Disse feilene og svakhetene gjør deg utsatt, og tro ikke at "lille meg gidder de jo ikke ta". For det er ikke slik det fungerer, de tar det de kan kommer til. Veldig ofte foregår dette ved at roboter scanner gjennom svært mange nettsider (slik som også Google gjør) på jakt etter kjente feil og sikkerhetshull. Når det blir funnet feil rapporteres de til robotens eier, eller roboten kjører direkte i gang med å utføre et angrep. At man har blitt angrepet og infisert, det betyr ikke at DU vet om det. De fleste angrep endrer ikke utseende eller ødelegger nettsiden, men bruker den til å spre annen ondsinnet software til besøkende. Dermed kan du helt uvitende være med i et distribusjonsnettverk for å spre virus og ondsinnet software.

Hva skal til for å unngå dette?

Det aller viktigste er å ha en god samarbeidspartner, eller å inneha teknisk kompetanse selv. Ofte er det nok å oppdatere kode eller moduler knyttet til nettsiden din. Ved å følge med og regelmessig kontrollere for nye oppdateringer, og ta sikkerhetskopi har du gjort det viktigste. Dette er noe som bør gjøres i en fast rutine slik at forglemmelser ikke forekommer.

Backup

Noen ganger er backup den beste eller enste måten å få en infisert nettside tilbake i funksjon. Har du backup av ditt nettsted? Vet du om din nettleverandør utfører dette? Ta kontroll og finn ut dette så snart som mulig.

Rutiner bør være:

  • Jevnlig backup. Hyppighet avhengig av hvor ofte siden din oppdateres. Har du en butikk med ofte besøk bør en slik frekvens være svært hyppig, mens en siden som sjelden  eller nesten aldri oppdateres kan ha en lang frekvens.
  • Sjekke for oppdateringer! Moduler, system, etc.
  • Scanning av nettområde med verktøy for dette.
  • Sjekke med 3 parts verktøy som f.eks Google Webmaster Tools for nøkkelord. Ukjente nøkkelord må sjekkes opp. 
  • Sjekke statistikk for uventede hendelser.
  • Sørg for at tilgang til nettsiden kun er mulig via gode passord. Et godt passord er et langt passord med bokstaver, tall og tegn. 123456, Hans, 1234Hans eller Hans1234 er IKKE gode passord men det samme som å la døren stå åpen.
  • Håndterer din nettside personopplysninger eller annen informasjon som kan missbrukes bør du sterkt vurdere å sette opp et SSL sertifikat. Det koster litt, men sikrer transporten av data mellom nettsiden og brukeren. Du ser den ved at http:// endres til https://

En nettside i dag er ofte et profesjonelt verktøy for bedrifter og organisasjoner til informasjon og markedsføring. Det er "business". Derfor er det også blitt interessant for hackere og svindlere å utnytte dette. Sikkerhetsaspektet rundt dette kommer ikke til å avta med tiden. Vår anbefaling er å benytte en profesjonell samarbeidspartner som tar dette på alvor og som har kompetansen du trenger. Du ønsker ikke å komme i den situasjon hvor dine kunder blir utsatt for virus eller angrep fordi du tok lett på sikkerheten.

Nøkkelord og søkeoptimalisering

Publisert: 22.12.2016 Oppdatert: 04.01.2017

Søkeoptimalisering og nøkkelordHvis du ønsker å forbedre dine siders treff på nettet er det ingen vei utenom å kjøre en søkeoptimalisering kampanje. En slik kampanje tar seg av alle ledd i å effektivisere effekten av dine sider.

Nøkkelord er en viktig del av søkeoptimaliseringen. Men vent, er ikke nøkkelord død? Det er da lenge siden bruk eller misbruk av nøkkelord gjorde at Google og søkemotorene valgte å se bort ifra nøkkelord.
Joda, bruk av nøkkelord i meta taggen keywords er, om ikke død, blitt lite relevant. Men, det betyr ikke at du skal slutte å bruke de. Et nøkkelord i denne sammenhengen er RELEVANS. Dersom dine nøkkelord i keywords er relevante i forhold til øvrig tekst er de fortsatt med på å bygge opp om sidens gjennomslagskraft.

Men nøkkelord er ikke bare keywords, en usynlig metatag som ligger i underteksten og magisk gjør jobben sin. Smak på ordet, NØKKELORD, og tenk på hva det betyr. Vi snakker om ORD med NØKKELBETYDNING! Dette er ikke ord som er skjult å bakgrunnen, men ord som befinner seg i innhold, i overskrifter og titler, i bildetekster osv. Altså MYE mer enn keywords. Og det er HER deres betydning kommer inn i bildet.

Litt tidligere i teksten snakker jeg om relevans. Relevans er når det er en sammenheng mellom tekstens innhold, dens titler, overskrtifter og nøkkelord. Søkemotorene legger stor vekt på nøkkelord brukt i innhold når relevansen er god. Har du i tillegg inngående relevante lenker til siden er dette kronen på verket.

Hvordan finner du nøkkelordene?
Les gjennom teksten din. Hva handler den om? Har den ord som understreker betydningen? Ord eller navn som er essensielle? Lag så en liste over alle ord som du mener er relevante her. Tenk også igjennom om det er ord du IKKE har benyttet som er av betydning. Er det skrevet noe om temaet fra før? Har en konkurrent en god artikkel om saken? Sjekk om det er nøkkelord som passer fra andre kilder. Nå har du en liste med nøkkelord for din artikkel eller blogg innlegg. Nå må du vurdere om de nøkkelord som du ikke har benyttet i din tekst faktisk er så viktige at du bør skrive de inn i teksten. Trolig vil det være tilfellet for flere av ordene.

Hvordan forsterke nøkkelordenes betydning.
Så over til neste spørsmål. DU vet hva som er nøkkelord, men hvordan vet Google dette? Google har avanserte algoritmer som leser gjennom hver bokstav og ord i dine sider. De er i stand til å se gjentagelser og betydninger i teksten og dermed også plukke ut hva som er nøkkelord i det store bildet. Men hva kan du gjøre for å hjelpe? Nøkkelordene er gjerne av betydning. Ofte er de skrevet om tidligere og enten har du de omtalt på egne sider, eller det finnes andre sider der ute med informasjon. Et eksempel er jo Wikipedia. Sjekk alltid gjennom teksten for å se om du bør lenke videre til egne sider, eksterne sider eller oppslagsverk. Dette øker verdien av artikkelen og dermed relevans. Du kan også se på om noen av nøkkelordene dine fortjener en egen artikkel om temaet/saken. Og dermed øker din sides relevans enda mer.

Lykke til med å lage gode søkbare nettsider.

Eksempel på nøkkelord for denne saken:
søkeord
Søkeoptimalisering
SEO
nøkkelord
relevans
Google
Wikipedia
keywords

PS! Ser du hva jeg burde ha gjort på denne siden for å bedre den?


80 - 20 regelen

Publisert: 25.10.2016 Oppdatert: 21.12.2016

PenDette er en "gylden" regel som deler alt inn i 80 og 20 prosent, og det er utrolig hvor mange ganger det passer på det meste.

Esssensen
For eksempel at 20% av hva som er på et nettsted står for 80% av verdiskapningen og det de besøkende kommer for. Disse 20% er helst essensen av nettstedet og kan være alt fra spesielle artikler, blogger, apper eller skjemaer for å fullføre en registrering eller handel.

Det er dine 20%!
På din nettside og på dine undersider, sørg for å fokusere på de 20 prosentene som gir deg dine 80% av verdiskapning. Alternativt må du se på hvordan du har fokus på de rette elementene og gjør det til de 80%. 

Forenkle
Dette er et prinsipp du kan bruke til å definere og forenkle ditt budskap fortløpende. Kan du luke bort 80% av innholdet eller det du trodde var viktig til fordel for det som faktisk virker? Dette må du selvfølgelig gjøre sammen med den opprinnelige hensikten med din webside, slik at du ikke plutselig sitter igjen med en tilfeldig artikkel som slo godt an, men som er helt utenfor målsetningen for siden.

Hvis det er slik at 80% av innholdet på siden er ulønnsomt eller utenfor fokusområdet for din nettside, er det ikke da en distraksjon? Vil ikke en distraksjon forlede de besøkende bort fra det som egentlig er hensikten? Visste du at de besøkende avgjør om de skal fortsettet sitt besøk på din side svært raskt? Sjekk ut saken om "Førsteinntrykket avgjort på under sekundet"

les mer her...
Mange kunder tror at mye tekst på en nettside beviser for leserne at de har kompetanse. Er det noe vi virkelig ønsker å gjøre, så er det å bevise at vi kan noe. Da er det lett å ende opp med lange avhandlinger som MÅ innholde både ditt og datt for at DU skal bli fornøyd. Først da hat du klart å fotelle hele sannheten. Men, i virkeligheten oppnår du at 80% av de besøkende som kommer til siden ser all teksten og tenker at "nei, har var det mye å lese, jeg får komme tilbake litt senere" for så å aldri bli sett igjen. God webdesign skal gjøre det enkelt for leseren. Derfor vil ofte 20% av det du tenkte å skrive være nok... Mange sider har også en fuksjon som heter "les mer her" som de besøkende valgfritt kan besøke for å få HELE historien om de trenger/ønsker det.

Så kan du tenke på hva som var de 20 prosentene av dette innnlegget?


Above the fold

Publisert: 24.06.2016 Oppdatert: 28.12.2016

Hva ser du?
En nettside?, hele nettsiden?, et bilde?, masse tekst, bilde og tekst? eller noe annet? 

Uansett er det som dukker opp først det som er i bildet og over kanten på skjermen. Dette førsteintrykket blir det første dine kunder ser av din side. Hva ønsker du at det skal være? Hvordan ønsker du at den skal virke?

Det er jo ikke slik at folk ikke scroller, det er blitt mange sider i dag som fortsatt har og bruker scrollbare sider aktivt. Men det er noe med dette førsteinntrykket. I mange tilfeller avgjør den besøkende her om dette er en side han(eller hun) skal fortsette å se merpå, scrolle og klikke seg videre på flere sider. Vi læres at vi ikke skal "skue hunden på hårene", men det er akkurat det som skjer her. Tenker du i gjennom det når din nettside planlegges?


Førsteinntrykket avgjort på under sekundet

Publisert: 22.06.2016

Når en nettside vises tar det brukeren mindre enn 0,2 sekund å lage seg et førsteinntrykk. Altså, brukeren gjør seg opp en mening om hvordan din side leverer det han ønsker å se, om det er en side han ønsker å bli værende på, og om han kommer til å finne noe han er på jakt etter.

Men det første inntrykket av DIN nettside på under 0,2 sekunder, det er ikke mye. Vi har alle hørt at man ikke skal skue hunden på hårene, eller dømme på førsteinntrykket. Grunnen til at vi har hørt det er jo den enkle sannheten at det er akkurat det som skjer. Vi lar førstrinntrykket avgjøre veldig mye.
Hvordan tror du førsteinntrykket av din nettside er? Eller kanskje vi skal snu litt på spørsmålet, Hvordan ØNSKER du at førsteinntrykket av din nettside skal være? Er det slik i dag?

Det går fort..

...når det menneskelige øye ser, oppfatter og håndterer informasjon. Dataene artiklen her er fra en undersøkelse ved Missouri University of Science and Technology er riktignok fra 2010, men dette er neppe tall som endrer seg sort med det første. En grafisk fremstilling av dette kan sees her: eye-tracking research.

Et av funnene sier at man bruker 2,6 sekunder på å få et overblikk over nettsider før man fokuserer mot noe spesiellt. Deretter brukes 180 millisekunder på denne fokuseringen før man fortsatte videre. Jammen går det fort. Tror du det lønner seg å fylle en side med veldig mye tekst når det vet dette?

  • Viktige elementer basert på øyebevegelsene var: Logoen, det ble brukt 6,48 sekunder på å se på den.
  • Hovednavnigeringen, eller menyen opptok 6,44 sekunder, nesten like mye som logoen, mens
  • søkeboksen tiltrakk seg oppmerksomhet i bare 6 sek.
  • Deretter ble lenkene til sosiale medier som Facebook, Twitter og Linkedin sett i 5,95 sek.
  • Så, etter dette ble sidens hovedbilde sett i 5,94 sek,
  • tekst innholdet i 5,59 sek. og
  • bunnen i 5,25 sek.

    Kikk litt på det her og la det synke inn. Er dette noe du bør ta hensyn til når du er med på å bestemme designet på din bedrifts nettside?

I dag finnes det selvfølgelig mer informasjon å studere, og dette varierer selvfølgelig basert på tema og innhold på siden. Dataene er 5-6 år gamle men er i står grad gyldige i dag også. Noen ting som f.eks sosiale medier har kanskje fått enda større betydning i manges liv i dag, og andelen av brukere av mobile enheter har utvilsomt økt(over 60% av besøk kommer fra mobile enheter). I tillegg kan man koble disse dataene sammen med nettstedsanalyser, hvorpå noen også følger med på hvor musen til brukerne beveger seg og hvor de klikker. Det er mye data å fordøye. Dagens bilde av nettet er jo at det blir stadig mer kommersialisert. Antall sider og brukere har økt voldsomt de siste årene, og stadig flere tjenester flyttes ut på nettet. Det øker eksponeringen og volumet av nettinnhold. Selvfølgelig bruker folk dermed mer tid på nettet enn før (Har ikke data som kan underbygge den påstanden) men det betyr også at konkurransen om brukerens tid øker. Det er flere som popper frem og sier "Hei, se på meg!, Velg meg!"

Noe å ta hensyn til når webdesign og markedsføringen skal utformes?


Hvorfor du burde oppdatere din webside jevnlig

Publisert: 21.06.2016 Oppdatert: 28.12.2016

Er det en stund siden ditt selskap oppdaterte sine nettsider? Her er noen gode grunner til at det må gjøres så raskt som mulig og jevnlig.

Troverdighet

Du vil kanskje ikke tro det, men et dårlig design og en lite oppdatert nettside er en raskt måte å miste troverdighet i dine kunders øyne. Når publikum søker etter dine tjenester og finner en side som kun har gammelt innhold, laster tregt, eller til og med ikke kan vises på en mobil, hvem tror du de da velger om: Konkurrenten din har moderne sider, ny informasjon, raske og lette sider å lese.

Søkevennlig

Hvordan tror du søkemotorene rangerer dine nettsider? I dag er det en kjent sak at Google og andre søkemotorer straffer de som ikke følger med i timen. Har du en side som ikke vises effektivt på em mobil, blir du straffet, og det samme gjelder hvis du ikke har oppdatert dine sider med ny informasjon. Søkemotorene gjennomsøker nettet jevnlig, og alle domener sjekkes for endringer og oppdateringer. Hvis det ikke finnes noen endringer blir du ansett som mindre  attraktiv. Dermed listes du lenger ned i søkeresultatet.

Lesevennlig

At du har oppdatert dine nettsider med ny informasjon gjør det lettere for besøkende å vite hva som gjelder. Hva er det nye, hva skal de fokusere på etc.  Det samme gjelder for at du har opptatert ditt design slik at det er lesevennelig på flere enheter. Et responsivt design som fokuserer på at innholdet ditt kommer frem unasett  om det leses på en mobil, et nettbrett, pc eller tvn i stua.

Omdømme

Det at din bedrift tar tak og setter av de nødvendige resursser til å fremstå som troverdig, søkevennlig og lesevennlig hjelper på bedriftens omdømme. Du viser at din bedrift bryr seg om sitt omdømme og tar kundene på alvor. Bedriftens omdømme kan være alfa og omega i kompen om kundene.

Har du råd til å la være?


Google Fonts i ny drakt

Publisert: 20.06.2016

Som webdesigner er det mange verktøy som er viktig å jobbe med for å lage det uttrykket som passer for den enkelte kunde. Noen ganger bare VET man hva man skal ha, andre ganger må man lete og lete og lete......  Google Fonts er et slikt sted jeg har tilbrakt mange timer med å skanne gjennom etter fonter som gir den ev følelse av at det bare passer. Her er et utall av fonter som vi designere kan koble lett inn i våre netsider og forskjellie design uten å komme i klammeri med rettighetshavere. Det er ganske trygt å vite. Ofte har man dårlig tid når man blar igjennom med en klar tanke på hva man skal ha. Vet man det, kan man forholdsvist rast avsløre om det finnes noe for oss der. Andre ganger fortaper man seg i fontene og lar timene suse avgårde mens man finner den ene morsomme fonten etter den andre. Alle sammen blir virituelt satt inn i flere av våre siste jobber og av og til så skulle vi ønske at fi fant den der litt før.... Eller at vi finner fonter som jess, den var artig, sikkert noe jeg kan få brukt for en gang. Som syke samlere lagrer vi font informasjonen på "harddisken".

Så, da er det vel ikke galt å si at Google Fonts har alt å si med å være et nettsted for webdesign. For meg å gå inn på Google fonts nå er det enda mer et verktøy strippet for unødige kanter og unødig bruk av plass til store logoer(google) og annet. Simplet hen er siden slik at vi finner akkurat det vi trenger for å løse "oppgaven".

Kjekt er det også at den nå bruker et nytt subdomene som jeg flere ganger har forsøkt meg på for å ende opp i en mappe under Google. Nå lever den under fonts.google.com som seg hør og bør.

Jeg synes dette ble veldig bra, og jeg komner nok fortsatt til å scanne gjennom utallige fonter for å lete etter den ene som gjør nettprosjektet til "ahh... halleluja"


Hvorfor er søkeoptimalisering (SEO) viktig?

Publisert: 20.06.2016 Oppdatert: 05.01.2017

Et av hovedmålene med søkeoptimalisering er å gjøre din side lett å forstå, både for dine besøkende og for søkemotorene(Google) som indekserer den. Selv om søkemotorene er blitt sofistikerte med avanserte algorytmer som skal forstå alt, er de fortsatt roboter og har ikke menneskers evne til å forstå og lese mellom linjene.

Søkeoptimalisering, heretter bare omtalt som SEO, er vår måte å hjelpe disse robotene å forstå hva slags innhold vi har på hver eneste side, og hvordan de kan være nyttig for de besøkende. Gjør vi en god jobb, blir hver enkelt side riktig rangert(høyt oppe i søkeresultatene) fordi vi har forstått hva de besøkende ønsker å se, og hva søkeroboten trenger for å rangere siden. På den måten gjør god SEO at hver enkelt side gir bedre økonomi tilbake til bedriften eller nettside eieren.

SEO = markedsføring

På denne måten er SEO et ledd i bedriftens markedsføringsstrategi og bør være grunn nok til at bedriften investerer den tid og nøysomhet det er å sortere og definere både sine kunder eller brukere. Uten slik kunnskap blir veien frem til kunden og fortjeneste plutselig mye lenger, og man vil trolig "gå på noen smeller" før man vet hvor man skal. Markedsføring er hva mange tenker på som reklamebudsjetter, reklamebyråer, annonser, reklabeboards, tv -reklame, aviser og magasiner. Det er helt riktig. Og man kan ikke gjøre skikkelig markedsføring uten kunnskap om sine produkter/varer eller tjenester og om kundenen eller brukerne som skal benytte seg av de. Felles for for alle disse, brukerne, er at de er på internett og at de BRUKER internett bare mer og mer. Ikke bare hjemme foran sin pc, i dag finnes internett med deg overalt i form av bærbare enheter som nettbrett og mobil, men også i mange andre former i biler, tver og så videre. Den listen blir bare lenger for hver uke som går. Visste du at over 60% av alle treff på en nettside i dag kommer fra en mobiltelefon? "Hva har så det med saken å gøre" tenker du kanskje. Vel, internett er blitt den nye telefonkatalogen. Det er her folk slår opp når de ønsker å finne telefonnumre eller opplysninger om åpningstider, plassering av butikk osv. Dermed er det opp til søkemotorene å finne frem de beste alternativene for folk basert på søkeord, plassering, preferanser etc. Kunnskaper som søkemotorene tilegner seg ved å skanne gjennom hver enkelt nettside etter opplysninger som kan være relevant for de som søker.

Da sier det seg selv at de som har gjort skikkelig forarbeide med sine sider er de som kommer først. Er de som vinner flest kunder. Er de som får størst fortjeneste. Er vinnere!

Ønsker du at din bedrift eller din nettside skal være en vinner?


Vi bytter navn!

Publisert: 08.04.2016 Oppdatert: 04.01.2017

PCInfo.no blir til ProSite.no AS


Vi har lenge operert som PCInfo.no med et enkeltmannsforetak. Vi ønsker imidlertid å vokse og ønsker et miljø med flere ansatte. Da passer det bedre med et AS.
Navnet PCInfo.no har fulgt oss i mange år, og det er mange der ute som kjenner oss som det. Imidlertid er det mange som forbinder PCinfo med datasupport og teknisk support. Våre ønsker for fremtiden er å fokusere på webdesign som er vårt hjertebarn. Det betyr mindre tid til fiksing og reparasjon av problem pc'er. Dette ønsker vi også skal fremgå av vårt nye firmanavn som nå er ProSite.no AS. Pro - profesjonell, og Site - sted/nettsted. ProSite er dermed et navn som henleder til nettopp hva vi leverer, profesjonelle nettsider. Legg merke til at navnet også inkluderer .no, dette er fordi da skal .no alltid følge navnet, og vi får fordelen av å markedsføre vårt nettsted sammen med navnet. Det samme gjorde vi forøvrig også med PCInfo.no.

PCInfo.no blir nå tonet ned, og alle inngåtte avtaler overtas av ProSite.no når påliggende oppdrag er fullført.

Her er vår nye logo:

Prosite sin logo


Demo

Publisert: 08.04.2016 Oppdatert: 05.01.2017

Vi forbedrer oss stadig, Derfor finner du denne artikkelen her!


Vi synes det er viktig at våre kunder får den beste løsningen. Noen ganger er det best å uvikle "litt live" som vi gjør i denne DEMO saken her. Den har ingen verdig for deg som leser, med unntak av at du ser at vi  er opptatt av å levere det beste resultatet med stadig utvikling av våre systemer. Vårt engasjement stopper aldri, og er din trygghet på at du får de beste produktene!

Her er vår nye logo:

Prosite sin logo