I disse dager hvor brannen på Asko i Vestby er friskt i minne vil vi gjerne ta opp et viktig tema. Hvor godt forberedt på uhell er du? Har du husket på å sikre verdiene dine?

Har du sikret verdiene dine?

Hva som er dine verdier kan bare du avgjøre. Men all erfaring sier at det å ta vare på sine data i mange tilfeller er essensielt for de fleste. Data er her økonomiske papirer, bilder, databaser og dokumenter, egentlig alt som ikke så lett kan reproduseres og som bare finnes i din datamaskin. Vet du hva du har der, og hva du bør ta vare på?

Hvis uhellet er ute og det brenner er det for sent å løpe inn i en brennende bygning eller å få ut sine data. Er du ikke forberedt kan resultatet være total data tap.

Det er ikke bare brann du trenger å sikre deg mot. Et helt ordinært datakræsj, virus, løspengekryptering(virus), tyveri eller uhell som gjør ubotelig skade på ditt utstyr. Det er flere klare farer i dagens it situasjon. Ikke minst som nevnt virus og ondsinnede angrep er noe som inntrer hyppigere enn brann (veit ikke om jeg skal si heldigvis til det…) og det er en svært aktiv front av aktører der ute som gjør at du bør seriøst tenke på å sikre verdiene.

HVORDAN SIKRER DU VERDIENE DINE OG HVA SKAL TIL?

For å kunne være på den sikre siden MÅ dine data befinne seg på minst 2 lagringsenheten.
Dine data bør også befinne seg på minst 2 separate lokasjoner, i tilfellet brann.
Minst en sikkerhetskopi bør oppbevares frakoblet.
Disse 3 prinsippene er avgjørende for hvor velykket en situasjon kan reddes. Pkt. 1 fordi en lagringsenhetsom harddisk kan gå i stykker. Pkt. 2 for å sikre mot brann eller uforutsette skader. Pkt. 3. for å beskytte seg mot virus som er i stand til å smitte over på alle tilkoblede enheter.

HVA SÅ MED LAGRING I NETTSKYEN?

Nettskyelagring er utrolig praktisk og lett, og jeg benytter meg selv av dette. Men i en virus situasjon er det slik at de fleste nett-sky metoder innebærer synkronisering av en mappe på din egen maskin. Ved et virus angrep er en nett-sky derfor svært sårbar når noe slikt inntreffer. I et tilfelle hadde min kunde masse data på Microsofts One Drive, men alt ble kryptert og det fantes ingen versjons-historikk. Resultatet ble at alle data var likevel tapt. Med løsninger som f.eks Dropbox finnes det versjons-historikk, og man kan kjøpe en utvidet løsning. Her kan man ved virusangrep komme bedre ut av det, men vær forberedt på en jobb med å finne rett versjoner. Vet forresten at ved masse settinger kan man gjenopprette en bestemt hendelse. Mitt råd er derfor ikke å ikke bruke nett-sky lagring, men sjekk ut hvordan de håndterer filer og historikk. Hvor lett er det å gjenopprette dine data? Når uhellet er ute er det for sent å gjøre noe med dette.

MIN ANBEFALING TIL Å SIKRE SINE VERDIER:

Sørg for å jevnlig ta sikkerhetskopi til en enhet som bringes til en annen lokasjon enn hvor din datamaskin befinner seg. Da mener jeg selvfølgelig en annen bygning også. Bruk gjerne en ekstern harddisk, og ha gjerne 2 stykker som du “roterer” på å bruke. Husk dessuten på å ikke la en slik disk “stå i” til enhver tid, men fullfør sikkerhetskopien og koble den fra. Dette har lav kostnad og er lett å gjennomføre. Bruk gjerne sky-lagring som umiddelbar sikkerhetskopi, men sørg for å vite hvordan tjenesten fungerer og hva den gir deg. La sky-lagring aldri erstatte kopi til disk.

For bedrifter med flere ansatte hvor man ønsker sikkerhetskopi av flere maskiner kan dette settes opp med en “server” løsning. Sikkerhetskopi blir da sendt til serveren jevnlig. Så utføres utkopiering på serveren som nevnt over. Da får man samlet dataene og forenklet jobben betraktlig.

LYKKE TIL MED DIN SIKKERHET.