Jeg ønsker ikke å bruke mye tid på å skrive artikler, og det trenger heller ikke du gjøre. Her er 10 punkter for å få jobben unna på under halvtimen.
Når du skal produsere innhold til sin nettside eller blogg er det noen ganger vanskelig å få fingrene i gang og innholdet ut. Men likevel, ønsker du treff på sin nettside må du produsere for å bli sett. Noen reagerer kanskje på dette når du skal skrive for å bli synlig, men det er slik nettet fungerer. Det er innholdet som gjør deg synlig. Utfordringen er når du har mange daglige oppgaver og tiden ikke strekker til. Da har du ikke alltid tid til å bruke timer inn og ut på finspikke på hver eneste sak du skriver.
Det å skrive raskt behøver ikke gå ut over det å skrive bra. Gjør du de rette tingene og jobber strukturert kan du fort klare å gjøre jobben på under en halvtime. Her er noen tips å ta med seg på veien.
1. LAG EN SAKSLISTE, IDÉER KOMMER IKKE ALLTID PLANLAGT.
Sørg for å ha en liste tilgjengelig slik at du kan skrive ned gode idéer når de kommer og før de forsvinner. Ofte er det slik at det kan ta lang tid å finne gode temaer å skrive om, mens andre ganger kommer de løpende på en to tre. Da er det lurt å fange de på en liste.
2. LA DIN UBEVISSTHET JOBBE FOR DEG.
Noen ganger er det slik at du vrenger og vrir på et tema for å finne ut hva du skal skrive, og ordene kommer ikke så lett. Husk at underbevisstheten din er en fantastisk hjelper. Jobb litt med et tema og legg det bort når det ikke «kommer» noe å skrive. Noter stikkord som dukker opp de neste par dagene og vips så er du plutserlig klar for å skrive.
3. INGEN «SIDESPRANG».
På et eller annet punkt blir det slik at du får så altfor mange idéer. Skal du være effektiv må du være hard. Pass på å unngå for mange avstikkere og hold deg til temaet. Husk at skal du klare å skrive en sak på under halvtimen har du ikke tid til sidesprang. Dukker det opp gode nok idéer, er de perfekte å skrive ned på liste for senere artikler. Det er alltid godt å kunne følge opp en sak senere.
4. BRUK PUNKTLISTER.
Punktlister eller nummererte lister som denne du leser nå kan gjøre jobben mye enklere. Alt som er strukturert og organisert er lettere å håndtere. Det gjelder både for deg som skriver og for leseren som skal forstå.
5. BEGRENS DEG.
Gode saker på nettet er IKKE lange. Mange blir skremt av lange saker og tenker «interessant, den må jeg lese senere», men senere kommer aldri. Det er en kunst å kunne skrive både kort og innholdsrikt, men jobber du med saken blir du stadig bedre.
6. TA PAUSER.
Sitter du fast i et tema ikke press for hardt på. Klarer du å tenke på noe annet for en liten stund kommer inspirasjonen som regel fort tilbake. Ofte kan det være effektig å bytte til å skrive om en annen artikkel i mens, så er du effektiv.
7. IKKE UTSETT INSPIRASJONEN.
Inspirasjon er flyktig og kan ikke lagres. Den er der NÅ og må fanges. Venter du eller utsetter, kan alle de gode tankene være fløyet for vinden. Mange skribenter søker fortvilet etter gårsdagens glimrende ide for aldri å se den igjen. Fang den og skriv den mens du kan.
8. OVERSKRIFTER.
En god sak og en god tekst er bra. Punktlister er bra. Glem heller ikke å dele opp teksten din i avsnitt og husk overskrifter. En sak med flere under overskrifter er tusen ganger lettere å lese enn en med mye tekst uten luft. Gode overkrifter leder leseren videre til neste avsnitt.
9. BILDER.
En artikkel uten bilder er som brødskive uten pålegg. Det viktigste er der, men det er ikke mange som tar en brødskrive uten pålegg. Bilder krydrer saken og underbygger teksten samtidig som den gir øynene noe å hvile på.
10. INGRESS.
En god ingress er et sammendrag, eller en teaser på innholdet i artikkelen. Det kan være en god begynnelse som fanger leseren og gir lyst til å lese mer. Ingressen er, sammen med bildet,selve reklamen for artikkelen som trekker leseren til seg. Derfor skal den også være kort og lett å lese.
Følger du disse enkle tipsene så er du på vei mot å bli en effektiv skribent på mye kortere tid. Og som alt når det går raskere, det blir mer moro og produktivt.
Lykke til med skrivingen.