Dette er en «gylden» regel som deler alt inn i 80 og 20 prosent, og det er utrolig hvor mange ganger det passer på det meste.

Essensen

For eksempel at 20% av hva som er på et nettsted står for 80% av verdiskapningen og det de besøkende kommer for. Disse 20% er helst essensen av nettstedet og kan være alt fra spesielle artikler, blogger, apper eller skjemaer for å fullføre en registrering eller handel.

Det er dine 20%!

På din nettside og på dine undersider, sørg for å fokusere på de 20 prosentene som gir deg dine 80% av verdiskapning. Alternativt må du se på hvordan du har fokus på de rette elementene og gjør det til de 80%.

Forenkle

Dette er et prinsipp du kan bruke til å definere og forenkle ditt budskap fortløpende. Kan du luke bort 80% av innholdet eller det du trodde var viktig til fordel for det som faktisk virker? Dette må du selvfølgelig gjøre sammen med den opprinnelige hensikten med din webside, slik at du ikke plutselig sitter igjen med en tilfeldig artikkel som slo godt an, men som er helt utenfor målsetningen for siden.

Hvis det er slik at 80% av innholdet på siden er ulønnsomt eller utenfor fokusområdet for din nettside, er det ikke da en distraksjon? Vil ikke en distraksjon forlede de besøkende bort fra det som egentlig er hensikten? Visste du at de besøkende avgjør om de skal fortsetter sitt besøk på din side svært raskt? Sjekk ut saken om «Førsteinntrykket avgjort på under sekundet»

Les mer her…

Mange kunder tror at mye tekst på en nettside beviser for leserne at de har kompetanse. Er det noe vi virkelig ønsker å gjøre, så er det å bevise at vi kan noe. Da er det lett å ende opp med lange avhandlinger som MÅ inneholde både ditt og datt for at DU skal bli fornøyd. Først da hat du klart å fortelle hele sannheten. Men, i virkeligheten oppnår du at 80% av de besøkende som kommer til siden ser all teksten og tenker at «nei, har var det mye å lese, jeg får komme tilbake litt senere» for så å aldri bli sett igjen. God webdesign skal gjøre det enkelt for leseren. Derfor vil ofte 20% av det du tenkte å skrive være nok… Mange sider har også en funksjon som heter «les mer her» som de besøkende valgfritt kan besøke for å få HELE historien om de trenger/ønsker det.

Så kan du tenke på hva som var de 20 prosentene av dette innlegget?