Der det før var vanlig å se på nettsider kun på en pc skjerm er det i dag blitt mange flere skjermtyper en nettside skal vises på. Derfor har responsive design blitt så viktige at Google tar hensyn til dette i sine søkeresultater.
Når man laget nettsider før det var snakk om mobile enheter og nettbrett, måtte man ta hensyn til at noen forskjellige skjermstørrelser fantes, men ikke en veldig stor variasjon. Dette resulterte ofte i at man satte en fast bredde på en nettside for å kunne ha full kontroll over hvordan innholdet ville se ut. En stund var det vanlig å sette dette til 800 piksler, så ettersom utviklingen skred frem ble det rundt 1000 piksler. Det som kom på utsiden av disse breddene ble “pynt” eller bakgrunns bilder.
I dag er situasjonen mye mer nyansert og det finnes et utall av enheter å se en nettside på. Vi vet også at over 50% , og dette er et tall som er sterkt stigende, har det som kalles for en smart mobiltelefon. Smarte mobiltelefoner har ofte en e-post leser og det er vanlig at mange leser epost på disse. En e-post kan ofte inneholde lenker til nettsider, og dette ser vi tydlig i våre statistikker. I tillegg kommer også det faktum at mange webløsninger inneholder nyttig og viktig informasjon man godt kan trenge på “farten”
Derfor er behovet for responssive websider blitt stort. Faktisk er det ikke lenge siden det kom helt tydelig frem at Google og andre søkemotorer nå har sørget for at sider som IKKE er responssive, kommer dårligere frem i søkeresultater. Det betyr at du blir “straffet” dersom du ikke henger med i tiden og oppdaterer dine sider.