Du har nettopp laget en ny sak på din nettside og ønsker at den skal vises på din eller din bedrifts facebook side. Men når du legger inn lenken kommer feil tekst frem og du må rette, men det rettes ikke på nett. Det er da utfordringen begynner…

Men fortvil ikke, det finnes svar og enkle løsninger for den som har kunnskapen. Og her deler vi den med deg.

SCRAPING

Det ordet har en betydning som sier at noe skrapes. Den engelske betydningen er når man skraper på en overflate og man får en liten mengde med “et eller annet” under neglen.
I vår betydning er det at et nettsted kan skrape litt i en nettadresse og se hva den får ut av det. Derfor er det slik at når du legger inn nettadressen til en sak eller en blog artikkel på facebook så henter den automatisk opp innholdet den finner. Og liker du ikke det den da viser kan du redigere saken din og forsøke igjen. Det er da problemet ditt begynner, for uansett hvor mange ganger du prøver etter 1. forsøk kommer alltid det samme frem. Grunnen til dette er ganske forståelig. Det er slik at har man lagt inn en nettadresse som det skal refereres til å facebook, så foretar de EN scraping. Etter det venter de at innholdet er det samme og scraper ikke på nytt igjen. Akkurat det er ikke så rart egentlig, for det vil kreve en enorm datakapasitet å skulle sjekke ut iinnholdet på lenker til enhver tid. Jeg kan love deg at selv Google som sikkert har verdens sterkeste søkemotor for datainnsamling (crawler) har merket det og selv bruker avansert logikk for når det er nødvendig å foreta en oppdatering av deres register på hva en nettside inneholder.

SÅ HVORDAN KAN DU FÅ FACEBOOK TIL Å SCRAPE PÅ NYTT?

Her har de et verktøy som du kan bruke. Du kan legge inn nettadressen for aktuell sak, og trykke på knappen for å se hva de henter inn og hvordan de finner dette. Mye god data for oss nerder der :-) Litt lenger ned på siden der finner du en knapp med teksten “Scrape again”. Trykker du på denne vil facebook på nytt sjekke innholdet på siden din og oppdatere med nytt innhold. Dette er trikset når du ikke er fornøyd på hva facebook viser.

Leser du litt mer på hva som står på siden der ser du også at det bruker betegnelsen “Open Graph”. Med denne funksjonen kan vi som utvikler nettsider sette inn hva som blir resultatet av facebooks scraping. litt teknisk her, men i våre løsninger bruker vi denne funksjonen for at dine saker skal få det beste innholdet når du deler til Facebook. Nettsteder som ikke benytter seg av dette kan i mange tilfeller få tilfeldig innhold vist uten å kunne endre på dette. Vi henter ut standard felter i våre skjemaer som setter verdiene, men kan også på forespørsel skreddersy hvilke data som hentes.