Bilde av en apekatt med snakkeboble med spørsmåltegn

Ikke bruk tid på å finne ut hva du trenger, Her er listen allerede klar.

Strukturerte lister er topp, de er så enkle å forholde seg til. Når det kan være mange ting å forholde seg til er de skikkelig nyttige. For å komme i gang med en nettside har jeg satt sammen en sjekkliste med noen av de viktigste områdene.

 

Domene navn

Når du setter i gang med din forretningside er domene navnet noe av de første du bør tenke på. Domenenavnet er ofte det dine kunder kommer til å forbinde med din forretning, og det første de kommer i kontakt med. Velg deg et godt og relevant domene navn som underbygger din forretningside. Jeg vil faktisk gå så langt som å anbefale å velge domenenavnet og navn på forretningen etter ledig domene navn. Husk at nettsiden er markedsføring og svært ofte førsteinntrykket ditt publikum får. Er din forretningsidé raske joggesko, bør du sjekke om raskejoggesko.no er ledig. Relevans er stikkordet.

Et faremoment med å gjøre dette i motsatt rekkefølge er at konkurrenten din har sett at du etablerer deg, og registrerer domenenavnet ditt før deg. Så eier han domenet som passer med din forretnings navn. Dette har skjedd ikke så få ganger til stor frustrasjon. Vær proaktiv og kom i forkjøpet selv.

Webhotell

Alle nettsider må ha et sted å bo. Hotellet er en online lagringstjeneste hvor alle filene som utgjør din nettside ligger. Velg gjerne et webhotell som det er enkelt å forholde seg til og man trenger hjelpe eller å få noe gjort. Vi i PCInfo.no bruker den norske Domeneshop til dette, sammen med tjenesten for å håndtere domenene til våre kunder.

E-post adresse

Mange nystartede starter med en e-post adresse. Det er ofte en gmail eller hotmail adresse. Dette er lite profesjonelt når du skal kommunisere med kunder og leverandører. Når du kjøper et domenenavn og webhotell følger det oftest også med flere e-postadresser som du kan bruke. Det er profesjonelt når adressen korresponderer med domenenavnet. Tenk deg, du sender en e-post til en kunde og anbefaler et produkt. Kunden får ikke tenning med en gang, men kunne tenke seg å se hva mer du kan tilby. Hvis du da også har glemt alternativer eller å fortelle om din nettside kan det bli vanskelig. Men, så får han se e-post adressen din og tenker raskt at raskejoggesko.no sikkert er din nettside. Suksess!

Nettside produksjon /Verktøy

I dag lages de fleste nettsider av et verktøy som genererer de ferdige nettsidene. Slike verktøy er laget for å gjøre det enklere å håndtere en nettside on det er en eller flere som arbeider med den. Flere slike verktøy gjør jobben ganske likt selv om resultatet kan variere. Det er det ferdige resultatet som er viktig, det er det publikum ser. Hva er viktig for deg å få frem. Hvordan er det viktig for deg å kunne fortsette arbeidet med nettsiden? Skal du selv ha tilgang? Trenger siden oppdateres? Hva med søkeoptimalisering? Hvor lett er dette å håndtere? Hvem håndterer det, kan de byttes underveis? Hvordan er sikkerheten? Når du velger en plattform burde du ha tenkt igjennom noen av disse spørsmålene.

Mange velger å la et byrå eller profesjonelle ta seg av nettsidene. Da har de ofte gode argumenter for de forskjellige  løsningene. Noen ganger vil de lage alt på nytt, men det er ikke sikkert at det er nødvendig.

Design

Førsteintrykket! Hvor mange sekunder bruker dine kunder på å avgjøre om det er interessant å undersøke din nettside? Det tar ikke mange sekundene. Det er ikke tilfeldig hva kundene ser og hvordan de reagerer. Missforståelser kan koste deg dyrt. Sørg for at design og budskap kommer tydelig frem. Har du valgt rett nettløsning kan designet endres og justeres uten at det går på bekostning av innholdet.

Jeg gjentar meg selv endel med å snakke om førsteintrykket. Logoen din bør ikke være tilfeldig. Den er ofte en del av førsteinntrykket og mange ganger bildet kunder ser for seg når de tenker på deg. Da håper jeg din logo lar seg huske og assosiere.

Gode bilder

Du vil ikke tro det, men det er mange nettsider som har ødelagt en god ide eller et godt konsept ved å bruke dårlige bilder. Bilder er viktig for å underbygge dine poeng og vise både tjenester og produkter. Dårlige bilder øker sjansen for at du ikke blir tatt alvorlig og at kunden går til din konkurrent i stedet. Om du ikke har gode bilder på forhånd finnes det mange på nettet som du kan bruke. Det er flere gode byråer som leverer bilder, både gratis og betalt. NB! Ikke ta deg selv til rette å stjel bilder. Det er utrolig hva gode søkesystemer finner ut av i dag. Jeg har flere ganger sett kunder få ubehagelige regninger fordi de ikke har tatt hensyn til dette.

Innhold

Når nettsiden skal bygges har du flere av de neste punktene ferdig allerede. Det håper jeg i alle fall at du har, eller kan du gå på en smell. Nettet i dag er ikke som for 10 år siden. Konkurransen er tøff, og det er mange om beinet. Da må du tenke fremover. Hva slags type nettside skal du ha? Hva MÅ den innholde? Hva hadde vært kjekt, men ikke så farlig at den har? Hva forventer du deg av bedriften din om 1-2 år? Om 5 år? Tenk fremover.

Begynn gjerne enkelt, men sørg for at kostnaden ved å gå videre til neste steg ikke er for stor. Kan du utvide? Nye funksjoner?

Nettsider er markedsføring og ofte dine kunders første møte med din bedrift. Sørg for at det ikke blir noen missforståelser på veien. Vær tydelig ovenfor ditt publikum og ikke ta noen snarveier. Snarveier inneholder ofte fallgruver som man… faller i. Start tidlig med å ta hensyn til søkeoptimalisering og riktig bruk av bilde, tekst, farger  etc.

Det er ikke nok med bilder, sidene må ha innhold også. Husk at kvantitet ikke alltid er kvalitet. Gjør det lett for leserne å finne det de søker etter. Gjør det lett å få oversikt og forstå innholdet. Har du kontroll på det du ønsker å si på forhånd er sjansen større for et godt resultat. Husk at “less is more”. Er det mange ord og bokstaver dropper mange å forsøke å lese det du skriver.

Bilderedigering

Fine bilder er viktig. Det samme er effektivitet. Sørg for at bildene du bruker er tilpasset bruken. Fyller du opp nettsiden din med store bilder, vil nettsiden bli så treg å bruke at dine konkurrenter jubler. Ingen gidder å vente på en treg nettside, da går de til neste. Alle bilder kan optimaliseres og skaleres etter sitt bruk. Jeg har sett nettsider som ender opp med bare 1/10 av størrelsen etter skikkelig jobbing med bilder og grafikk.

Markedsstrategi

Du bør ha en plan for hvordan nettsiden skal fungere. Hva er kortsiktig mål, hva er neste milepæl, og hva er langsiktig mål? Hva kan du tåle av slingring før du må ta grep? Hva med søkeoptimalisering av innhold og spissing mot ditt publikum?

Google Analytics

Ingen kan vite hva fremtiden bringer. Vi kan ha strategier og planer, sterk tro og gode ønsker. Realiteten kan ofte være en annen, både på godt og vondt. Den beste metoden for å kunne prøve å forstå fremtiden, er å se tilbake på fortiden. Hvis du kan samle inn data og analysere dette, kan det hjelpe deg til å ta noen valg som ellers ville være umulig å forstå. Vi går med ryggen mot fremtiden mens vi ser tilbake på det som har skjedd for å forstå hva som kan skje. Google Analytics er et verktøy som alle nettsider bør ha. Det samler inn informasjon som kan være uvurderlig i din videre drift av dine nettsider. Kanskje virker ikke en av sidene dine slik du hadde tenkt i det hele tatt. Kanskje publikum ikke er klare for det produktet ennå, og du bør bygge ned lagerkostanden. Eller kanskje du avslører feil i måten å håndtere opplysninger som gjør kundene i stand til å ta gode valg. God statistikk er viktig, og går hånd i hånd med søkeoptimalisering for å sikre suksess.

Ikke glem at verden får fremover. Er din nettside “bra” akkurat nå, betyr ikke det suksess i all fremtid. Ettersom markedet endrer seg, kundene endrer seg, konkurrentene endrer seg suser en stor meteoritt forbi… Vær alltid på utkikk etter å forbedre, oppdatere og endre for ikke å stagnere.