Et av hovedmålene med søkeoptimalisering er å gjøre din side lett å forstå, både for dine besøkende og for søkemotorene(Google) som indekserer den. Selv om søkemotorene er blitt sofistikerte med avanserte algorytmer som skal forstå alt, er de fortsatt roboter og har ikke menneskers evne til å forstå og lese mellom linjene.

Søkeoptimalisering, heretter bare omtalt som SEO, er vår måte å hjelpe disse robotene å forstå hva slags innhold vi har på hver eneste side, og hvordan de kan være nyttig for de besøkende. Gjør vi en god jobb, blir hver enkelt side riktig rangert(høyt oppe i søkeresultatene) fordi vi har forstått hva de besøkende ønsker å se, og hva søkeroboten trenger for å rangere siden. På den måten gjør god SEO at hver enkelt side gir bedre økonomi tilbake til bedriften eller nettside eieren.

SEO = MARKEDSFØRING

På denne måten er SEO et ledd i bedriftens markedsføringsstrategi og bør være grunn nok til at bedriften investerer den tid og nøysomhet det er å sortere og definere både sine kunder eller brukere. Uten slik kunnskap blir veien frem til kunden og fortjeneste plutselig mye lenger, og man vil trolig «gå på noen smeller» før man vet hvor man skal. Markedsføring er hva mange tenker på som reklamebudsjetter, reklamebyråer, annonser, reklabeboards, tv -reklame, aviser og magasiner. Det er helt riktig. Og man kan ikke gjøre skikkelig markedsføring uten kunnskap om sine produkter/varer eller tjenester og om kundenen eller brukerne som skal benytte seg av de. Felles for for alle disse, brukerne, er at de er på internett og at de BRUKER internett bare mer og mer. Ikke bare hjemme foran sin pc, i dag finnes internett med deg overalt i form av bærbare enheter som nettbrett og mobil, men også i mange andre former i biler, tver og så videre. Den listen blir bare lenger for hver uke som går. Visste du at over 60% av alle treff på en nettside i dag kommer fra en mobiltelefon? «Hva har så det med saken å gøre» tenker du kanskje. Vel, internett er blitt den nye telefonkatalogen. Det er her folk slår opp når de ønsker å finne telefonnumre eller opplysninger om åpningstider, plassering av butikk osv. Dermed er det opp til søkemotorene å finne frem de beste alternativene for folk basert på søkeord, plassering, preferanser etc. Kunnskaper som søkemotorene tilegner seg ved å skanne gjennom hver enkelt nettside etter opplysninger som kan være relevant for de som søker.

Da sier det seg selv at de som har gjort skikkelig forarbeide med sine sider er de som kommer først. Er de som vinner flest kunder. Er de som får størst fortjeneste. Er vinnere!

Ønsker du at din bedrift eller din nettside skal være en vinner?