Vi er i informasjonsalderen. Internett bugner av saker og historier som alle kjemper om å bli sett og lest. Visste du at det er mer enn 1,9 milliarder nettsider der ute? Visste du at det gjøres mer enn 3,5 milliarder Google søk daglig? På Twitter er det omtrent 350 000 tweets hvert minutt.

Skal du fange oppmerksomheten til det publikum som du ønsker mest må du kjempe med alt dette, og ikke drukne i mengden. Det er studier som som sier at nesten 60 prosent av de besøkende bruker maks 15 sekunder på en nettside. Da gjelder det å fange interessen raskt.

Innholdet er nøkkelen til å toppe disse tallene. Lager du innholdet i dine saker riktig, og sørger for at innholdet er tilpasset nettet og godt strukturert, vil dine saker klatre oppover på søkeresultatene og fange ditt publikums oppmerksomhet.

Det er alltid en rekke viktige tips å ta med seg uansett hvor du skriver, mens noen taktikker egner seg spesielt for nettet.

Hvem er ditt publikum

Det høres kanskje enkelt ut, men mange bare raser i vei uten å tenke på hvem de skriver for. Før du i det hele tatt begynner, still deg selv følgende spørsmål: Hvem er mitt hovedpublikum? Er det andre grupper vi kan kalle sekundærpublikum som kan påvirke mitt hovedpublikum? Hvordan skal mitt publikum finne MIN nettside?

Et eksempel! Tenkt at du jobber med en nettside for et advokatkontor( jeg holder på med dette i skrivende stund). Ditt hovedpublikum kan godt være de eksisterende klientene som firmaet har. Sekundærpublikum kan være en mye bredere gruppe bestående av flere undergrupper som andre advokater, journalister eller simpelthen andre som trenger dine tjenester i fremtiden. Vil det ikke være fornuftig å ha et innhold som er interessant for disse gruppene? Hva slags spørsmål kan disse komme til å spørre? Hvilken informasjon trenger de? Og, hvor treffer du de lettest?

Publikum finner “innhold” på mange forskjellige måter. Deling og anbefalinger på sosiale medier, lenker fra andre nettsteder, anbefalinger på e-post, og gjennom søk på Google eller i spesialiserte grupper for enkelte temaer. Når du skriver innhold for din nettside er det viktig å ta hensyn til spesielt søk. du kan skrive både bra  og informativt, men om du ikke tilpasser dine innlegg for søkemotorene vil de risikere å ikke bli vist når ditt publikum søker etter deg. Du risikerer å få færre treff.

Tenk en gang til på hvem ditt publikum er, se for det at du bytter plass og setter deg i deres sted, med deres kompetansenivå. Hva kan de komme til å søke på? Kjenner de til faguttrykk eller ville de bruke ord og fraser du i første omgang ikke tok med i betraktning? Har du husket på å bruke disse søkeordene i teksten, i ingress, og titler? Hva med lenker.